kees van dongen
kees van dongen,(1877 to 1968),French painter and printmaker of Dutch birth. He took evening classes in geometric drawing from 1892 to 1897 at the Akademie voor Beeldende Kunsten in Rotterdam. In 1895 he began working intermittently for the newspaper Rotterdamsche Nieuwsblad, for which he made, among other things, a series of bright watercolour drawings of Rotterdams red-light district and illustrations of Queen Wilhelminas coronation. Van Dongen first paintings used dark tones in imitation of Rembrandt, who remained the most important model for his work; his later book on Rembrandt was, in fact, a projection of his own life. By the mid-1890s he was using more vivid contrasts of black and white, for example in Spotted Chimera (1895; priv. col., see Chaumeil, pl. 1), his palette soon becoming brighter and his line more animated. In Le Muet Windmill (1896; priv. col., see Chaumeil, pl. 7), a red ochre monochrome painting, he successfully enlivened the colour by means of broad, energetic brushstrokes. Related Paintings of kees van dongen :. | yellow boots | loulou | portrait of guus on a red ground | Ibe moulin de la galette | pa sadelplats | Related Artists: Max Koch(born July 17, 1854 - April 1, 1925) was a German-born Australian botanical collector.
Born in Berlin, Koch was apprenticed to a merchant's office, but, not liking the work, joined the crew of a Glasgow-based sailing ship at Bremerhaven. He left it at Port Augusta, South Australia in April 1878, taking work at a wheat farm. Later he moved to Mount Lyndhurst sheep station, where he remained for many years. Around 1896 he began serious botanical collecting.
Koch visited Germany around 1902-1903, then returned to Australia, and in 1904 moved to the extreme south-west of Western Australia, where he spent the next 17 years working in the timber industry. By that time he had a large family, and he supplemented his income by plant specimens, and, in his later years, seed. He died at Pemberton, Western Australia in 1925
oscar bjorckfödd 15 januari 1860 i Stockholm, död av en hjärtattack i sitt hem klockan 03.00 den 5 december 1929, var en svensk konstnär och professor vid Konsthögskolan 1898-1925, och från 1918 även vice preses.
Åren 1877-1882 var han elev till Edvard Pers??us vid konstakademins principskola och målade bland annat prisämnena Loke fängslas af asarne (1880), Gustaf Vasa inför kung Hans (1881) och Den förlorade sonens återkomst (1882, belönad med kungliga medaljen). 1883 fick Björck akademiskt resestipendium och vistades vintern 1883?C84 i Paris. Vintern 1884?C85 reste Björck till M??nchen, målade några porträtt, bland annat ett i helfigur av sin hustru. Våren 1885 flyttade han till Venezia och på hösten till Rom. Där målade han den stora modelltavlan Susanna (Göteborgs museum) och Romerska smeder (galleriet i Washington, en skiss till samma tavla finns i Göteborgs museum). 1887 målades i Venezia Veneziansk saluhall (nationalmuseum), Lördagsmässa i Markuskyrkan och andra tavlor.
Efter en sommarvistelse på Skagen, där han förut tillbringat två somrar, 1882 och 1884, bosatte sig Björck 1888 i Stockholm. Han har sedan huvudsakligast målat porträtt. Bland dessa kan nämnas flera av konung Oscar (bland dem ett på Skokloster, ett i helfigur på Drottningholm, ett med krona och mantel, på Stockholms slott, ett som övergick i tyske kejsarens ägo), prins Eugen vid staffliet (nationalmuseum, 1895), kronprins Gustaf (Stockholms slott, 1900), konstnärens hustru (helfigur, 1891, Göteborgs museum) och friherre Nordenfalk (konstakademien, 1892). Dessutom skapade han några landskap, ett par genrebilder och olika dekorativa målningar.
Från 1889 var han ledamot vid konstakademin och lärare vid Konsthögskolan. 1898 blev han professor.
Björck var kommissarie för konstavdelningen vid Stockholmsutställningen 1897 och vid Baltiska utställningen 1914 samt för den svenska utställningen i London 1924. Jean Baptiste Weenix1621-1660
Dutch
|
|
|